Rss Feed Tweeter button Facebook button Youtube button

01-04-2015 Σχετικά με τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία

Αθήνα, 1/4/2015

                                                                                                Α.Π.: 348

                                     ΠΡΟΣ:

τον Υπ. Παιδείας

                                                                                                κ. Αριστ. Μπαλτά

                                                                                                τον αναπλ. Υπ. Παιδείας

                                                                                                κ. Τ. Κουράκη

 

ΝΑΙ ΣΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ

ΟΧΙ ΣΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

 

Πριν ακόμα την ψήφιση του σχετικού νόμου 3966/11 είχαμε επισημάνει πως επιχειρείται η αναβίωση του θεσμού των προτύπων, 25 περίπου χρόνια μετά από την κατάργησή του. Τονίζαμε πως είναι βέβαιο ότι στις εισαγωγικές εξετάσεις που προβλέπονταν θα προσέρχονται παιδιά με περισσότερα εφόδια όχι λόγω ιδιαίτερης ευφυΐας τους αλλά κυρίως λόγω μορφωτικού, οικονομικού και κοινωνικού επιπέδου των γονιών τους, αφού είναι επιστημονικά διαπιστωμένο ότι η υψηλή επίδοση δεν είναι ανεξάρτητη από το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει το παιδί. Επισημαίναμε  ότι η προωθούμενη αναβίωση των προτύπων θα οδηγήσει σε αφαίμαξη των κοινών σχολείων από τους άριστους μαθητές, που βοηθούν τον εκπαιδευτικό στο έργο του αλλά και αποτελούν θετικά πρότυπα για τους υπόλοιπους μαθητές.

Έχουμε δηλώσει επανειλημμένα και σε όλους του τόνους την πλήρη και απόλυτη αντίθεσή μας στη διενέργεια επιπλέον εξετάσεων στα ΠΠΣ κάθε φορά που οι μαθητές τους αλλάζουν βαθμίδα εκπαίδευσης, αλλά και έχουμε επανειλημμένα εκφράσει την αντίθεση του κλάδου μας συνολικά στο ν.3966/11 που καθιέρωσε τα σχολεία αυτά.

Με την καθιέρωση εισαγωγικών εξετάσεων βρισκόμαστε μπροστά σε μια διαστρεβλωμένη και αντιπαιδαγωγική αντίληψη της αριστείας, καθώς γίνεται μια προσπάθεια διαχωρισμού των μαθητών που ήδη φοιτούν στα ΠΠΣ με ένα τρόπο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ιδιότυπα ρατσιστικός, καθώς επιβάλλει  την υποχρεωτική αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος με βάση μια 2ωρη εξέταση αμφίβολης ποιότητας,  που σε καμία περίπτωση δεν συνάδει με την ουσία και τους στόχους του δημόσιου σχολείου.

Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί από την πρώτη κιόλας χρονιά εφαρμογής του θεσμού των εξετάσεων μια πρωτοφανής έξαρση της προσφυγής των μαθητών στα ιδιωτικά φροντιστήρια και μάλιστα με διανομή διαφημιστικών φυλλαδίων έξω από τα σχολεία αυτά.

Είναι ολοφάνερο ότι η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία «αρίστων», αλλά ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου Κατά την άποψή μας σχολεία πρώτης προτεραιότητας σε ό,τι αφορά την κρατική φροντίδα πρέπει να είναι τα σχολεία των υποβαθμισμένων περιοχών, αυτά δηλαδή των οποίων οι μαθητές έχουν μειωμένες ευκαιρίες για εκπαίδευση και  μόρφωση και όχι τα πρότυπα.

Είχαμε επίσης επισημάνει πως οι όροι «πειραματικό» και «πρότυπο», που συνυπάρχουν στον τίτλο των σχολείων αυτών, στην πραγματικότητα αλληλοαναιρούνται. Ενώ δηλαδή ο στόχος ενός πειραματικού σχολείου (που είναι χρήσιμα) είναι η πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων, μεθόδων, εκπαιδευτικού υλικού κ.λπ., γεγονός που παραπέμπει σε πειραματικά σχολεία, προβλέπεται ταυτόχρονα ότι θα φοιτούν σε αυτό οι «άριστοι», άρα θα λειτουργεί ως πρότυπο. Όμως στα πρότυπα σχολεία δεν είναι δυνατό να δοκιμάζονται νέες μέθοδοι, αφού αυτό προϋποθέτει ένα μαθητικό δυναμικό που δεν θα απέχει πολύ από το από αυτό που συναντάμε σε ένα σύνηθες σχολείο.

Είχαμε επίσης τονίσει πως θεσμοθετείται, σε κεντρικό επίπεδο ένα  πανίσχυρο 7μελές όργανο διοίκησης, η ΔΕΠΠΣ, που αποφασίζει για όλους και για όλα. Χαρακτηρίζει και αποχαρακτηρίζει τα ΠΠΣ, αποφασίζει για το είδος και τη μορφή των εξετάσεων εισαγωγής μαθητών, καθορίζει τον αριθμό των εισακτέων, αποφασίζει την κατ? εξαίρεση εισαγωγή μαθητών με ιδιαίτερες ικανότητες, καθορίζει τα κριτήρια επιλογής διευθυντών και εκπαιδευτικών, επιλέγει τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς, διορίζει, ως άλλο ΑΣΕΠ, τους διοικητικούς υπαλλήλους, προσλαμβάνει αναπληρωτές εκτός σειράς ενιαίου πίνακα, διοργανώνει μαθητικούς αγώνες και αξιολογεί, ως εξωτερικός αξιολογητής, το εκπαιδευτικό έργο. Μάλιστα, ενώ αποτελεί κυρίαρχο όργανο διοίκησης σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η συμμετοχή σε αυτό των εκπαιδευτικών από τις βαθμίδες αυτές είναι έως μηδενική.

Δυστυχώς όλα αυτά τα χρόνια επιβεβαιώθηκαν οι τότε εκτιμήσεις μας από τις αυθαιρεσίες που έγιναν μέσω της ΔΕΠΠΣ στα σχολεία αυτά.

Τελικά, ο απαράδεκτος θεσμός των Πρότυπων σχολείων, στην ουσία διατηρείται. Το Υπουργείο Παιδείας, ανακοίνωσε τη διατήρηση 5 Πρότυπων σχολείων (ουσιαστικά είναι εννέα, γιατί πρόκειται τόσο για Γυμνάσια, όσο και για Λύκεια), με τη δικαιολογία ότι αυτά αποτελούν κληροδοτήματα. Συγκεκριμένα, με εγκύκλιο που απέστειλε το Υπ. Παιδείας στις 5 Μάρτη (αρ. πρωτ. 36579/Δ6), με θέμα “Υποβολή πρότασης επί των κριτηρίων και του τρόπου εισαγωγής των μαθητών/τριών στην Α’ τάξη των εξής γυμνασίων που θα ορισθούν με νομοθετική ρύθμιση ως πρότυπα“, καλεί “τις συγκεκριμένες σχολικές μονάδες να γνωμοδοτήσουν σχετικά με τα κριτήρια και τον τρόπο εισαγωγής μαθητών/τριών στην Α’ Γυμνασίου“. Πιο συγκεκριμένα, καλεί σε συνεδρίαση του Σχολικού Συμβουλίου, στη συνέχεια του Συλλόγου Διδασκόντων (“στο πνεύμα της συνεργασίας που προβλέπεται και στο άρθρο 41. παρ. 2 του νόμου 3966/2011“, δηλαδή επικαλείται τον απαράδεκτο νόμο για τα Πρότυπα) και τέλος της ΕΠΕΣ, προκειμένου να καταλήξουν σε εισήγηση για τον τρόπο εισαγωγής. Η διαδικασία αυτή είναι πρωτοφανής και απαράδεκτη! Από τη μία “πετάει το μπαλάκι” στα σχολεία και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο διενέργειας ακόμα και εξετάσεων για την εισαγωγή των μαθητών, όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Από την άλλη, καθιερώνει απαράδεκτες διαδικασίες, προωθώντας ουσιαστικά την περιβόητη αυτονομία και διαφοροποίηση της σχολικής μονάδας. Από πού και ως πού το κάθε σχολείο θα εισηγείται το πως θα δέχεται τους μαθητές; Αυτό αποτελεί κεντρική ευθύνη της Πολιτείας και όχι του κάθε σχολείου. Αλίμονο αν ανοίξουν τέτοιοι δρόμοι στην εκπαίδευση, το κάθε σχολείο να καθορίζει, ή έστω να “εισηγείται τέτοια ζητήματα. Με αυτό τον τρόπο προωθείται στην πράξη η στρατηγική της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ για διαφοροποίηση και «αυτονομία» της σχολικής μονάδας.

Απαιτούμε την οριστική κατάργηση  του θεσμού των Πρότυπων σχολείων. Διασφάλιση των οργανικών θέσεων των συναδέλφων στα Πειραματικά. Το Πειραματικό σχολείο, όχι μόνο θα πρέπει να συνεχίσει να δέχεται μαθητές με κλήρωση, αλλά και γεωγραφικά μπορεί να εναλλάσσεται, και σε κάθε περίπτωση να βρίσκεται σε ομαλή σύνδεση και επικοινωνία με τα υπόλοιπα γειτονικά σχολεία, προκειμένου να δοκιμάζει, πριν γενικευτούν στην εκπαίδευση, τις πιο αποτελεσματικές προοδευτικές μεθόδους διδασκαλίας, λειτουργία που προϋποθέτει τις κανονικές παιδαγωγικές συνθήκες του ενιαίου σχολείου για όλα τα παιδιά.

Οργανικές θέσεις, μετά από αίτησή τους, στους εκπαιδευτικούς με σειρά απόδοσης οργανικών:

α) όσοι υπηρετούσαν με οργανική στα πρώην Πειραματικά και την έχασαν, λόγω της μη υποβολής φακέλου, να γυρίσουν, εφόσον το επιθυμούν στο σχολείο τους.

β) όσοι υπηρετούν με πενταετή θητεία στα ΠΠΣ και είχαν οργανική σε αυτά.

γ) όσοι υπηρετούν με πενταετή θητεία και δεν είχαν οργανική σε αυτά, αν υπάρχουν οργανικές, αλλιώς σε σχολείο του ΠΥΣΔΕ που ανήκει στο ΠΠΣ ή επιστροφή ε οργανική στο ΠΥΣΔΕ προέλευσης.

Αγωνιζόμαστε  για την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στα ΠΠΣ και την ανατροπή του ν. 3966/11, που μόνο δεινά έχει μέχρι στιγμής προσθέσει στα σχολεία αυτά.

Δεν χρειαζόμαστε σχολεία Αριστείας, αλλά Άριστα Σχολεία για όλους.

Για να δείτε το αρχείο σε pdf … εδώ